Week 2 van de minor is ook alweer voorbij. Deze week hebben we erg veel informatie gehad! We begonnen de week met informatie over verschillende visies. Jammer genoeg had ik 's ochtends een afspraak, waardoor ik een interessant deel heb gemist. Gelukkig valt daar veel over te vinden, zoals op deze site http://onderwijs-door-de-eeuwen-heen2.wikispaces.com/.

De volgende lesdag stond in het teken van onderwijs in de 21e eeuw. Daarbij kwam het onderstaande model kijken met vaardigheden in de 21e eeuw, die gebasseerd is op het model van Roblin & Voogt (2009).
De vaardigheden die er voor mij meteen bovenuit springen zijn communiceren en samenwerken en daarnaast ICT-geletterdheid. Communiceren vind ik een erg belangrijke vaardigheid. In het algemeen, maar zeker ook in het onderwijs. Als mensen niet met elkaar communiceren loop je langs elkaar heen en ontstaan er vaak problemen die voorkomen hadden kunnen worden door communicatie. Daarbij komt ook het samenwerken kijken. Door samen te werken met anderen kun je veel verder komen in alles wat je doet.  
ICT-geletterdheid zal onmisbaar worden in het onderwijs. Deze vaardigheid heeft erg veel impact. Traditionele leermiddelen zullen namelijk steeds meer worden vervangen. Als leerkracht zijnde zul je hier dus wel in mee moeten om het onderwijs te kunnen blijven vernieuwen.

Na veel informatie over het model met de vaardigheden te hebben gehad, gingen we het spel O21 spelen. Het spel bestaat uit allerlei stellingen die met het vaardigheden model te maken hebben en de 21e eeuw. Hierbij kunnen leerkrachten (leren) hun visie over onderwijs in de 21e eeuw te vormen. De stellingen riepen al snel wat discussie's op, wat het spel ook interessant maakte!

De laatste lesdag van deze week begon met het zoeken naar informtie via twitter. Het was fijn om hier in de les tijd voor te krijgen. Nu kon ik even op m'n gemak uitzoeken hoe dat makkelijk kon en vond ik weer allerlei interessante informatie.
Hierna gingen we verder over cyberpesten. Dit was erg interessant, omdat het iets is wat vaak voorkomt maar wat niet zou mogen! We kregen de opdracht om via de tool www.glogster.com een digitale poster te maken over cyberpesten. Dit is het uiteindelijke resultaat geworden:
Deze tool vind ik echt geweldig! In het begin is het even uitzoeken hoe het allemaal precies werkt en wat je er precies mee kan, maar als je het eenmaal door hebt is het ook nog eens heel makkelijk! Deze tool zou ik ook zeker in mijn eigen lessen in willen zetten. Hoeveel leuker is het voor kinderen om een werkstuk, spreekbeurt of iets dergelijks via een poster te presenteren dan bijv. via een powerpoint? Ik denk in ieder geval dat kinderen dit ook een geweldige tool zouden vinden, waarin ze al hun creativiteit kwijt kunnen!

Een mooie afsluiting van weer een interessante week!



Leave a Reply.