Foto
Zoals ook al eerder vermeld stond op mijn blog en de meeste mensen al wel weten, is dat ik in het begin van deze minor eigenlijk helemaal niks af wist van ICT en multimedia en dergelijke. In deze 8 weken ben ik hierin dan ook al duidelijk gegeroeid en heb me al steeds meer en beter ontwikkelt op dit gebied.
Door deze ontwikkelingen heb ik hier tot nu toe ook een bepaald beeld over gevormd. Mijn beeld is dat ICT en multimedia e.d. een erg belangrijke rol kan spelen in het onderwijs, maar tot op een zeker hoogte. Ik vind bijvoorbeeld niet dat ICT het onderwijs over zou moeten nemen, dat vind ik te ver gaan. Maar ik denk wel dat je door ICT aanvullend in je onderwijs te gebruiken, je veel meer mogelijkheden creëert om kinderen te laten leren en zich te ontwikkelen.
Dat ik het te ver vind gaan als ICT het onderwijs over zou nemen, is omdat je het dan ook met de nadelen van ICT zou moeten doen. Ik vind het bijvoorbeeld een groot nadeel dat zowat alles m.b.t. ICT niet reëel  is. Je kan iets wat je bijvoorbeeld op internet ziet niet in je handen pakken. Ik vind dat je beeld van een bepaald voorwerp of onderwerp dan niet volledig is. Dit gebeurt naar mijn idee pas echt als je voorwerpen en onderwerpen in het echt ziet en mee maakt, wat dus niet kan via ICT. Er zit altijd een beeld/scherm tussen waardoor het niet echt is. Daarom vind ik dat onderwijs wel wat traditionele aspecten moet blijven behouden, zoals bijvoorbeeld de natuur in kunnen gaan en zelfontdekkend leren. 
Zoals ik al zei biedt ICT ook veel mogelijkheden. Eén van de belangrijkste vind ik dat door ICT het onderwijs aantrekkelijker wordt gemaakt. Je kunt je lesstof heel makkelijk en snel ondersteunen met foto's, filmpjes, extra informatie, enzovoort. Kinderen zullen daardoor ook meer betrokken zijn bij de lessen. Ook maakt ICT het onderwijs effectiever. Wat ik al noemde is dat je heel makkelijk en snel allerlei materialen kunt gebruiken, maar behalve dat kun je snel wat informatie opzoeken, kinderen kunnen zelfstandig en extra oefenen door al het digitale leermateriaal, enzovoort.   

In het filmpje hierboven zie je nog meer wat met ICT allemaal kan worden gedaan om het onderwijs effectiever te maken en er worden argumenten weer gegeven voor de redenen hiervan. Ik vind het dan ook een interessant filmpje!

Wat ik nu ook echt besef is de betekenis van social media. Waar ik vooral van stond te kijken, is de opbrengst die social media kan bieden en dan met name twitter! Ik stond er nooit bij stil dat je via twitter bijvoorbeeld heel makkelijk antwoord kunt krijgen op bepaalde vragen, of bij alle informatie die je er op kan vinden. Social media biedt dus ook allerlei leerzame opbrengsten, i.p.v. dat het alleen maar leuk en gezellig is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet veel twitter, maar nu ik de opbrengsten heb ervaren zal ik het zeker inzetten als ik op zoek ben naar informatie of ideeën e.d.

Ik kan verder nog wel even doorgaan over wat ICT allemaal biedt of kan bieden in het onderwijs, maar dan ben ik waarschijnlijk nog wel even bezig! Volgens mij is het wel duidelijk dat ik nu daadwerkelijk zie wat ICT kan bieden en wat het allemaal op kan leveren. Dankzij de minor heb ik hier zelf ervaringen mee, waardoor ik nu eerder de voordelen ervan zie i.p.v. de nadelen. Het is dan ook niet voor niks dat ik deze minor heb bijgewoond!



Leave a Reply.