Deze week zijn er 4 gastsprekers langs geweest tijdens onze minor KLM. De eerste gastspreker was een man die kwam vertellen over De Roode Kikker. Een mooie tool die draait om de vakken rekenen, begrijpend lezen en Engels. Wat me het meest is bijgebleven is de tool Groove.me, waarbij kinderen Engels leren d.m.v. songteksten. Het is eigenlijk een heel simpel idee, maar wel erg leuk! De kinderen zijn bezig met muziek, wat hen stimuleert om Engels te leren en kinderen kunnen zich even uitleven. Ik vind het een erg leuke tool, die ik later ook wel zou willen gebruiken! Met deze tool heb je alles bij de hand en kun je kinderen makkelijk aan de slag zetten. Er zullen namelijk vast ook mensen zijn die dit zelf hanteren via Youtube, maar dan kost het meer tijd en moet je eerst geschikte video’s zoeken. Zo’n tool is dus een stuk eenvoudiger en dan maak je er naar mijn idee ook snel en vaak gebruik van!
 
De volgende gastspreker was een man die kwam vertellen over De Tiktegel. De Tiktegel creëert leerspellen voor kinderen uit alle groepen van de basisschool met een lage drempel om te spelen, wat het zinvol maakt voor kinderen. Bij ieder spel wordt aan het begin in 2 of 3 zinnen uitleg gegeven, waardoor kinderen echt helemaal zelfstandig aan het werk kunnen. Dat vind ik erg goed, want dan kunnen kinderen hun tijd om extra te oefenen optimaal besteden. Toch ben ik niet overtuigd van De Tiktegel. Ik vind De Tiktegel er niet uitdagend uit zien, waardoor het naar mijn idee de aandacht van hogere groepen niet trekt. Voor kleuters lijkt De Tiktegel me daar en tegen wel uitdagend, omdat zij veel spelenderwijs leren waarbij zo’n Tiktegel zeker positief aan bij zal dragen. 
 
Als derde gastspreker kwam Tessa van Zadelhoff langs, die kwam vertellen wat zij zoal met ICT in de klas doet. Tessa begon meteen erg enthousiast te vertellen, waardoor het erg fijn was om naar haar te luisteren. Het was ook erg interessant om te horen hoeveel ze met ICT in haar klas doet! Ik vind dit zelf echt knap, omdat het mij vrij lastig lijkt om ICT zo veel en nuttig in te zetten en er zoveel tijd voor vrij te maken.
Het indrukwekkendste wat ze vertelde vond ik over haar reisbureau project. Kinderen spelen een reisbureau waarbij ze reisadviezen maken voor allerlei mensen. Dit project begon klein, maar werd uiteindelijk internationaal bekend met winst voor verschillende prijzen! Dat je met zo iets kleins zo iets groots kunt bereiken wat zo bekend wordt, verdient echt alle waardering!  
Het verhaal van Tessa heeft voor mij nogmaals duidelijk gemaakt waarom social media en alles eromheen zo’n grote rol speelt in het onderwijs. Alleen al het feit dat je op deze manier heel makkelijk tot antwoorden en informatie komt waar je zelf niet aan zou denken. Zelf zie ik het daarom ook een beetje als één grote ‘hulp machine’. 
In ieder geval was het verhaal van Tessa erg interessant en inspirerend! 
 
De laatste gastspreker die langs kwam was André Slegers, die ons namens KlasseMedia te woord stond. KlasseMedia is een digitaal bureau voor leerkrachten, dat op dit moment nog in ontwikkeling is. KlasseMedia wil inspiratie geven, hulp bieden, ideeën en dat heel sterk met (voor)beelden. 
Ook deze man vertelde erg enthousiast! Hij liet ons door een soort spelletje ervaren dat kinderen veel minder lichamelijk leren wanneer er vanuit de methode wordt gewerkt, dan wanneer er niet vanuit methodes wordt gewerkt. Kleuters leren lichamelijk namelijk heel veel, terwijl kinderen uit de groepen 3 t/m 8 lichamelijk nog maar weinig leren. Het was wel erg interessant om dit zo te ervaren, want hier zou ik anders nooit bij stil staan. Mede hierdoor is het voor kinderen aantrekkelijker om niet standaard alles uit methodes te moeten leren. Zo’n tool net als De Roode Kikker en KlasseMedia is daar een leuke vervanging voor. 
KlasseMedia is daar en tegen ook nog gratis. Voor veel leerkrachten is dat een belangrijke reden om het sneller uit te proberen en het daadwerkelijk te gebruiken. Kijk hiervoor eens op Klassemedia. Zelf vind ik de tool er erg leuk en origineel uit zien, wat zeker de moeite is om eens uit te proberen! 

Er zijn tegenwoordig erg veel tools die het onderwijs aantrekkelijker maken en voor vernieuwingen zorgen. Omdat er zoveel tools zijn, zul je alleen wel voor jezelf moeten uitzoeken welke je het best kunt gebruiken voor je lessen. Dit zal in het begin wat tijd kosten, maar dan heb je uiteindelijk wel wat! Een mooie openbaring voor het onderwijs in de 21e eeuw!
Aukje Meens
5/27/2012 09:02:31 pm

nog de blog aan het schrijven?
Ik ben heel benieuwd wat je van afgelopen week vond!

Probeer in je blogs nog een keer een bron aan te halen die bijv. in de dropbox staat en vertel ook over je stage!

Reply



Leave a Reply.