Foto
Hiernaast op de afbeelding staat het TPACK model (Koehler & Mishra, 2006) afgebeeld, waar we tijdens de minor mee aan de gang gingen. Het TPACK model beschrijft de kennis die een leerkracht nodig heeft om ICT te integreren in zijn of haar onderwijs. Bij lesgeven gaat het erom dat een leerkracht weet wat er moet worden onderwezen (vakinhoud) en hoe dit moet worden onderwezen (vakdidactiek). Om ICT op een zinvolle manier te gebruiken in het onderwijs, moet een leerkracht weten hoe de vakinhoud inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt kan worden met behulp van ICT en welke didactiek het leren van bepaalde onderwerpen met behulp van ICT versterkt.  

Het uitgangspunt bij het TPACK model is dat het niet voldoende is dat leerkrachten beschikken over afzonderlijke kennis van ICT, didactiek en vakinhoud. Het gaat er juist om dat leerkrachten leren begrijpen hoe de drie kennisdomeinen vakinhoud, didactiek en ICT met elkaar samenhangen. TPACK veronderstelt dat leerkrachten weten waardoor bepaalde leerinhouden moeilijk of makkelijk te leren zijn en hoe ICT-toepassingen de leerlingen kunnen helpen om problemen tijdens het leerproces te overwinnen. Succesvol lesgeven met behulp van ICT betekent dat de leraar continu een balans zoekt tussen de kennisdomeinen van het TPACK-model.

Wat betekenen de 3 domeinen?
Content Knowledge (CK) omvat feiten, theorieën en procedures van een bepaald vakgebied, maar ook kennis van de manier waarop het vakgebied zich uitbreidt. Pedagogical Knowledge (PK) omvat de manier waarop leerlingen leren, inzet van leermiddelen, evaluatie van leren, klassenmanagement, lesvoorbereiding en -uitvoering. Met de combinatie van vakinhoudelijke en didactische kennis kan de leraar leerlingen helpen complexe concepten te begrijpen. Technological Knowledge (TK) is kennis van media. Dit kunnen traditionele media zijn zoals het schoolbord, maar ook  moderne media, zoals het digibord en internet.

Foto
Voordat ik met deze minor begon had ik nog nooit gehoord van het TPACK model. Ik vond het model er erg ingewikkeld uitzien en begreep niet goed wat er mee bedoeld wordt. Uiteindelijk, nu ik een paar weken verder ben en vaker met dit model heb gewerkt, ben ik gaan begrijpen wat het model laat zien en hoe je dit kunt koppelen aan de praktijk.
Nu het TPACK model duidelijk voor me is zet het me ook meer aan het denken. Onder andere over hoe ik ICT in mijn mijn lessen kan toepassen om deze nog uitdagender en interessanter te maken voor de leerlingen.

Een voorbeeld over het gebruik van het TPACK model; Het stop-motion filmpje.
We kregen de opdracht om een ideale school te ontwerpen, waarin duidelijk een eigen visie werd weergegeven (content).
We  moesten de ideale school eerst uittekenen en/of -schrijven en tussendoor overal foto's van maken, want van die foto's kon een filmpje worden gemaakt waarin de visie van de school naar voren kwam (pedagogy). Uiteindelijk was het resultaat dat we een stop-motion filmpje hadden gemaakt (technology).

Een ander voorbeeld over het gebruik van het TPACK model; AmbraSoft.
Leerlingen maken opdrachten die vallen onder de vakgebieden rekenen en taal en doen hier kennis over op (content). Leerlingen doen dit door middel van een programma (pedagogy). Dit programma is een digitaal leermiddel waarvan de leerlingen gebruik kunnen maken op een computer (technology).  

Dit zijn meteen ook voorbeelden van de kennis die ik heb opgedaan over het TPACK model. Ik kan het model nu voor een groot deel meteen plaatsen in de praktijk, wat ik hiervoor helemaal niet kon. Hoe meer ik hier mee blijf oefenen, hoe makkelijker dat steeds zal gaan!

Foto
Voordelen van het TPACK model:
- Het stimuleert je als leerkracht om kritisch en expliciet na te denken over je eigen kennis over de
  verschillende componenten.
- Je wordt je bewust van de gebieden waar je veel kennis over hebt en waarin je nog moet groeien.
- Het helpt je om leerdoelen voor jezelf op te stellen en om bewuste beslissingen te maken over
  de integratie van techniek in het onderwijs.


Bronnen:
- http://www.tpack.nl/over-tpack.html
- webdidactiek.kennisnet.nl/.../Nr._26_Maak_kennis_met_TPACK.pdf




Leave a Reply.