Foto
Deze week zijn we begonnen met informatie over het TPACK model, Koehler & Mishra (2006). Een interessant model, maar wel erg lastig!
Docenten hebben vaak onvoldoende ervaring met het gebruik van ICT. Veel docenten vinden dan ook dat ze niet voldoende voorbereid zijn om ICT in het onderwijs te gebruiken en veel docenten zien het nut niet in van het gebruik van ICT in het onderwijs.
Ik moet zeggen dat ik zelf ook duidelijk onvoldoende ervaring heb met het gebruik van ICT en ook niet goed weet hoe ik ICT in het onderwijs kan gebruiken. Daar en tegen zie ik er wel het nut van in! Door ICT kun je je lessen veel uitdagender maken voor kinderen! Ook heb je met ICT in een mum van tijd alle kennis gevonden die je nodig zou hebben.

Het belangrijkste als het gaat om het verzorgen van goed onderwijs dat ondersteund wordt met ICT, is dat je rekening houdt met de inhoud van het vak dat je geeft (content), de vakdidactiek die daarbij hoort (pedagogy), de technologie die dit kan ondersteunen (technology) en de relatie hiertussen. Dit wordt weergegeven in het TPACK model zoals het hierboven staat afgebeeld.

Leerkrachten moeten competent zijn op alle drie de domeinen, om optimaal gebruik te maken van ICT in het onderwijs. 
Het TPACK model is daarbij een hulpmiddel. Het stimuleert je als leerkracht om kritisch en expliciet na te denken over je eigen kennis over de verschillende componenten. Je wordt je bewust van de gebieden waar je veel kennis over hebt en waarin je nog moet groeien. Het helpt je om leerdoelen voor jezelf op te stellen en om bewuste beslissingen te maken over de integratie van techniek in het onderwijs.
Dit hebben we zelf tijdens de les ook geprobeerd en ik vond het nog erg lastig! Vooral door mijn gebrek aan kennis weet ik niet goed waar ik allemaal aan moet denken bij het begrip technologie. Vaak denk ik daarin ook te moeilijk. Een computer valt bijv. al onder technologie, maar zelf zou ik bij het begrip technologie veel verder gaan zoeken dan bijv. naar een computer.
Verder is het natuurlijk lastig omdat het TPACK model helemaal nieuw is voor me. Waarschijnlijk wordt het vanzelf allemaal duidelijk, naarmate we er meer mee aan de slag moeten.

Aukje Meens
5/27/2012 08:59:49 pm

Marielle,
Wat goed dat je TPACK aanhaalt in je blog. Hiermee laat je zien dat je al nadenkt over de theorie die we gehad hebben.
Ik ben heel benieuwd nog wat jij lastig vindt aan het TPACK model en wat vond je nu precies moeilijk toen je het zelf moest gaan gebruiken? Leg dat nog maar uit, want de komende weken gaan we het TPACK nog verschillende keren aanhalen, dan kan ik daar rekening mee houden.

Reply



Leave a Reply.